Waarom jongeren liever chatten. Schrijf in voor de training chathulp!

Waarom voeren jongeren soms liever een gesprek via chat dan face to face? Terwijl jij als hulpverlener het niet altijd makkelijk vindt om in een chatgesprek begrip en empathie te tonen? Jongeren communiceren heel vaak online met elkaar en met hun hulpverleners. Zo maken ze contact, leggen ze afspraken vast, stellen ze vragen … En kunnen ze soms makkelijker tonen hoe ze zich voelen.

foto meisje met smartphone

Top 5 redenen waarom chat voor jongeren zo'n meerwaarde heeft

  1. Anno 2022 is chatten voor veel jongeren een heel natuurlijke vorm van communicatie.
  2. De drempel om een vraag te stellen of hulp te vragen, voelt minder hoog aan.
  3. Jongeren krijgen taboegeladen thema's makkelijker gezegd via getypte woorden dan uitgesproken.
  4. Jongeren kunnen zo al even ventileren tussen geplande begeleidingsmomenten door.
  5. Jongeren ervaren via chathulp meer regie over hun eigen hulpverleningstraject.

Als jongeren deze manier kiezen voor hulpverleningsgesprekken, moeten we die nood op een kwaliteitsvolle manier invullen.

Wil je leren hoe je zo'n kwalitatief chathulpverleningsgesprek voert? Schrijf in voor de training chathulp van Bandbreedte dit najaar. Ben je een professional in de jeugdhulp en heb je rechtstreekse contacten met kinderen, jongeren of ouders? Dan zijn er geen inschrijvingskosten aan deze training verbonden.

Data trainingen

  • Reeks 3: Online - 23 maart - 30 maart 2023 - inschrijvingen beëindigd
  • Reeks 4: Online - 19 september - 26 september 2023 - schrijf je in
  • Reeks 5: hoofdzetel van Opgroeien, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel - 4 maart - 11 maart 2024

Meer weten? Ga naar de opleidingspagina. Je vindt daar ook informatie over andere opleidingen, bv. training e-mailhulp en beeldbellen.